Sakkpalota: az első lépések a Szent Istvánban

Az ötödik kerületben található iskolák közül, a Szemere utcai Szent István Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola nem csak egy iskola szeretne lenni a sok közül. A kerületben elsőként kezdték a két tannyelvű (magyar és angol) oktatást még 2008-ban, ennél is régebben működik az ének-egyházzene tagozat az iskolában, valamint az intézményben komplex művészeti nevelés is folyik. Ám mindezt még tovább bővítette az iskola, és 2016. szeptemberétől egy újabb dolgot vezettek be, a Sakkpalotát.

A módszert a magyar nemzetközi nagymester, Polgár Judit dolgozta ki. A technika lényege a sakk–matematika–logika tantárgyi keretben történő tanítása, a célja pedig a gondolkodás és a tanulási készségek, képességek sokoldalú fejlesztése a logikai játékokon és sakkon keresztül, alsó tagozatos kortól a felső tagozatig.

Molloné Dr. Balog Éva, az iskola igazgatója pedig ennek az élére állt, és maga is aktív szerepet játszik ennek az új oktatási módszernek a bevezetésében. Erről szívesen mesélt is nekünk.

Régóta gondolkodtunk, hogy a tehetségfejlesztést ne csak a szokványos szakkörökön keresztül csináljuk, hanem valami újszerűt próbáljunk ki, ami változatosságot és versenyszellemet hoz.

Már sokszor megfordult a fejünkben, hogy a keleti táblajátékokat kellene valahogy bevonni az oktatásba, másrészt néhányunknak a tantestületből vannak fiatalkorai emlékei, sakkszakkörökről, sakkversenyekről. Ekkor jött néhány tanítónő az alsó tagozatba, és egyikőjük már elvégezte Polgár Juditéknál a Sakkpalota oktatói képzést. Kapva kaptunk az alkalmon, két tanítónő és jómagam nekiindultam az OFI sakkoktatói 60 órás képzésének. Most pedig próbáljuk a többi tanárt is rávenni erre. Lelkesedésben abszolút nincs hiány, az egyik felsős matektanár már kidolgozta a jövő évre, hogy hogyan fogja a matekórákra bevezetni ezt. Ami úttörő próbálkozás, mert a Sakkpalota csak az alsó tagozatra dolgozta ki ezt a módszert.

Miért csak az alsósoknak?

Mert a lényeg a játékosság. Van például ennek a módszernek egy bábukkal megjelenített dramatikus játéktartalma, ami azért jó a gyereknek, mert megélhetik, hogy ők a sakkfigurák. Ahol ő a király, és igaz, hogy keveset mozoghat, de utasítást adhat, őt nem közelítheti meg akármelyik bábu. A felső tagozatban ez már nehezebb ügy. Egyrészt megnő a gyerekek óraszáma, másrészt elkezdődik a kamaszoknál az átalakulás, a személyiségváltozás. Persze nekik is tartunk sakkszakkört, így amennyiben igényük van rá, nyugodtan jöhetnek.

A módszer alapja, hogy több módon is használja a sakkot. Hogy kell ezt elképzelni?

Többek közt matematikai feladatoknál is alkalmazzuk, ahol a bábukat értékkel behelyettesítve logikai feladatokat hajtanak végre. Vegyük példának a számok bontását. Van mondjuk a kilences, azt hányféleképpen lehet bontani? Matekban ezt tudjuk, hogy működik. Ebben az esetben viszont azt mondjuk, hogy a vezér ér kilencet, milyen sakkbábukkal tudnád behelyettesíteni, hogy annyit érjenek, mint az az egy vezér. És teljesen más módon áll neki a tanuló, úgy érzi, hogy játszik, holott bonyolult matematikai feladványokat old meg. Ez a nagyszerű ebben, hogy Polgár Juditéknál a sakk nem cél, hanem eszköz. Megtanítjuk a gyerekeket gondolkodni és tanulni. Napjainkban ez rettentően fontos, mert a mostani digitális világ gondolkodási hiányt hoz létre, a gyerekek mindent készen kapnak. Nem kell használniuk a fantáziájukat, a logikájukat.

Mennyire ismert, mennyire elterjedt ez a módszer?

Két évig kell ezt a képzést csinálni, hogy Polgár Juditék felvegyenek minket a bázisiskoláik körébe. Legjobb tudomásom szerint Budapesten mindössze 5-6 iskolában alkalmazzák csupán ezt a módszert. Azért is nehéz ez, mert a tanárok ebből presztízskérdést csinálnak, nem akarnak kikapni a gyerekektől. Nem érzik magabiztosnak magukat, de persze nem is szerencsés, ha kikap a tanár a diáktól, odalehet a tekintély. Komoly felelősség.

Ön sakkozott már diákkal? Esetleg volt arra példa, hogy kikapott?

Igen és még nem. De elképesztően ügyes gyerekek vannak. Kemény küzdelmekre kényszerítik az embert. Például nem is olyan régen egy nagyobbacska fiú, délután négy körül megkérdezte, játszanék –e vele egy partit? Fáradt voltam, de beleegyeztem. Éreztem, hogy már készült erre a mérkőzésre, végül kikapott, ami nagyon megviselte. Félve kérdezte pár perc múlva, hogy visszavágót kérhet-e? Természetesen igent mondtam, de nagyon össze kellett szednem magam, hogy sikerüljön másodszor is nyernem. Majd mikor hazafelé mentem, az éjszakás portás mondta, hogy hallották, micsoda mérkőzést játszottunk ezzel a fiúval. Mint kiderült, az egész iskola tudta.

Ezek szerint a sakk teljesen felpezsdítette az iskola életét.

Az nem kifejezés, új vérkeringést hozott az alsó tagozatba. Nagyon örülünk, hogy végül sikerült megoldanunk és hozzátennünk a művészeti osztály profiljához. Eggyel megemeltük a matematikai órák számát, bevezettünk egy sakklogikai fejlesztést, egy órában pedig testnevelés foglalkozás keretében szenzomotorikus fejlesztés is zajlik. Megtanulnak a 64 mezőn közlekedni, utasítások alapján. Mondjuk elindulsz a D1-es mezőről, lépj előre hármat, az tán kettőt balra, és így tovább. Eleinte lelépték a táblán és úgy született meg a megoldás. Most már többen fejben is gond nélkül végigcsinálják. Ez a fajta kreatív gondolkodás, más tárgyaknál is kifizetődik. Tudnak tervezni, az időérzékük sokkal jobb és másfél-két évnyi intenzív – ami ezt a heti három órát jelenti  – sakktanulás után akár egy egész jeggyel javulhat a gyerek teljesítménye, az összes elméleti tantárgyból.

Ugyan még csak rövid ideje működik az iskolában a Sakkpalota, de ha jól hallottam, máris vannak pozitív jelek a gyerekeknél.

Volt egy tanuló, akinek másodjára is neki kellett futnia az első osztálynak. Egy másik iskolában nem sikerült neki túl jól teljesítenie, nem bírtak vele, az édesanyja elhozta hozzánk, mert körzetileg ide tartoztak. Én felajánlottam, hogy most indul nálunk ez a program, és az egyik ígéret az önfegyelem fejlesztése, próbáljuk ki. Az első napokban tényleg sok gond volt a fiúval, komolyan aggódtunk. Eltelt talán másfél hónap és nyílt nap keretében volt egy bemutató óra, amire én is beültem. A végén megkérdeztem az osztályfőnököt, hogy mi lett az ominózus fiúval? Mint kiderült ott ült, de mintha kicserélték volna. A tanár nagyon jól felvezette az egészet, hogy a sakk figyelmet követel, komolyan kell venni, mert csak akkor fog menni. Ezzel hatással volt a fiúra, akinek most a sakk leköti az energiáit és a figyelmét. Egy másik tanulót pedig úgy hoztak hozzánk, hogy nem kommunikál, nagyon hallgatag, de mostanra ő is már szépen elmondja a gondolatait, egyáltalán nem zavartatja magát, nem lóg ki a többiek közül. 

Címkék: Iskola, Oktatás, Sakk
http://stukko.blogstar.hu/./pages/stukko/contents/blog/37604/pics/lead_800x600.jpg
Iskola,Oktatás,Sakk
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?